3 ukers prøvetid av 8


Om det er første gang du besøker meg, er det lurt å lese det som står med liten skrift rett til høyre….

Skuespillerne er på terskelen til å kunne teksten utenat. De «går på suffli» – det vil si at de får hjelp av suffløren når de ikke husker hva de skal si. Skuespillere når vanligvis fram til dette stadiet noe seinere i prøveprosessen, andre ganger panisk mye seinere. Jeg forlanger tidlig tekstfrihet.  Vi skal ha gjennomgang av hele stykket en av de nærmeste dagene. Da handler det ikke om å repetere en tekst mekanisk. Hvordan den sies, til hvem, hvor høyt/lavt den sies, forandrer seg og skal forandre seg fra gang til gang ettersom vi får en dypere forståelse av hva situasjonene er og hva stykket handler om. I dagene fram til nå har vi sammen lagt et «arrangement» – det vil si hvorhen skuespillerne beveger seg, hvordan de går, et bord veltes, det gåes ut av dører, det kommes inn av dører, det spises fra en tallerken osv. Ofte står det arrangementsanvisninger hos forfatteren. Hos oss har forfatteren Dennis Kelly noen steder skrevet «Leon reiser seg». Et par steder er dette tilsynelatende uforståelig. Vår oppgave er å finne ut hvorfor Leon reiser seg. Ellers må vi finne mesteparten av arrangementene selv og ikke minst vite hvorfor de er formålstjenelige i stykket vårt. Arrangementene skal ofte

Potensiell Løgnerske

understøtte og/eller tydeliggjøre «underteksten» eller «det rollefiguren egentlig vil eller mener».

A: – Du elsker meg du? B: – Nei jeg gjør ikke det. Regissøren legger arrangement: Han sier at B skal undersøke veska si mens hun sier replikken med skjelvende stemme og begynner å gråte. Arrangementet forteller oss at hun enten snakker sant, men er lei seg for det, eller er  usikker og muligens elsker ham og synliggjør med dette hennes undertekst/hva hun egentlig mener. Skuespillerinnen som spiller B, en tidliger aktiv feminist, er ikke alltid enig med mannlige instruktørers tolkning av tekst. På en gjennomgang (stykket spilles igjennom uten publikum) trekker hun resolutt opp 3 sigarettpakker fra veska, kaster et fullt askebeger på Mann og tenner 2 sigaretter med skjelvende hender mens hun skriker replikken. Bare rekvisitter og arrangement altså, og underteksten er forandret til det noe annet, kanskje det motsatte av hva instruktøren har ønsket. Skuespillerinnen har med sitt nye arrangement foreslått at rollefiguren snakker sant, men hun har forsterket originalteksten! Underteksten er nå: «Nei, jeg gjør ikke det, og du din mannsgris av en drittsekk har gjort livet så surt for meg at jeg røyker 60 om dagen!» Den opprinnelige teksten er allikevel «løgn» fordi det som nå vil bli forstått av publikum er «mer» enn manusteksten. Så når jeg bruker begrepet «løgn» er det i en svært utvidet forståelse av ordet. Resten av prøven ble avlyst denne dagen!

Publikums opplevelse av en replikk uten undertekst.

På Torshov nærmer vi oss det stadiet i prøveprosessen som ofte er den mest smertefulle for skuespillere –  overgangen fra å gå med det trygge manuset i hånden, til å «slippe det». De vet mye om rollefiguren sin og hvilket mål den har i en spesifikk situasjon. Temperamenter er der, emosjonen er der, de kjenner rollens mål, de vet hvor de fysisk skal gå og hva slags handlinger rollefiguren skal foreta seg i situasjonen. Altså «løypa» – den kognitive og den fysiske er lagt, men teksten lugger. Kanskje lik en slalomkjører som er godt kjent med portene, føret og bakkeprofilen, bommer på en port – gir opp og fortsetter utenfor portene ned mot målområdet. Det kan være at arrangementet er feil og er årsaken til at han mister teksten.

Tekstusikkert pattedyr.

Hvis så er, må regissøren finne et riktigere arrangement. Men som regel er ikke noe av dette løsningen på skuespillerens vanskeligheter på dette stadiet. Man flytter ikke porten i ei slalomløype fordi en kjører misset på den. For skuespilleren har det sannsynligvis med tekstusikkerhet å gjøre. Slalomkjøreren reiser hjem og trener, skuespilleren går hjem og leser tekst. Slalomkjøreren kommer tilbake neste år, skuespilleren har noe kortere tid.

Velkommen til ny prøve i morgen!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i "De Foreldreløse", Skuespilleren. Bokmerk permalenken.

2 svar til 3 ukers prøvetid av 8

  1. Jeg Thea ønsker deg masse lykke til med forestilling

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s