Hvordan huske vanskelig tekst?


Et gammelt innlegg skrevet i 2008 på Skuespillerforbundets hjemmesider som noen nå i ettertid har etterlyst. Her er det:

Det finnes faktisk en snarvei til tekstinnlæring som jeg har brukt i flere sammenhenger. Har brukt metoden i mange år, tilogmed før Oddbjørn By skrev sine bøker «Memo» som
går ut på det samme og mere til. Den anbefales.

Metoden går ut på å skaffe seg logisk sammenheng i BILDER og ikke i tekst. Vi husker bilder lettere enn tekst.

Eks på ulogisk/vanskelig/umulig dialog:

1. Din replikk: «I Katmandu finnes palmetypene Roystonia, Arecastrum, Syagrus og Arcantofønix»

2. Motspillers replikk: «Bare hvis du har en svigertante fra Bartholomeu de Messines»

3. Din replikk: «Brødskivene tar jo aldri ferie.»

Så til eksempler på bildene du kan lage din indre «lysbildefremvisning» av:

Hjelp til replikk 1. Et kattehode med mannskropp peker på deg..» i Katt-mann-du»..

Denne katte-mann-skapningen bøyer seg ned til en knøttliten Finn Schjøll som har palmer i hånden (eller på hodet)..»FINN-es palmetypene»…

Finn gir palmene til Roy (en Roy du må kjenne eller kjenne ansiktet til) som stod inne i en dame, altså: `Roy sto i´a` ..»Roystonia»…(du vil ikke kunne unngå å bruke erotiske bilder…hahaha).

Du oppdager at bak `Roy i damen` står en du kjenner som heter Are og kaster en SVÆR stein inn i et rom..»Arecastrum»…

i dette rommet står en kvinne du må kjenne. Hun syr den STORE bokstaven «a» fast i grusen på bakken foran henne..»Syagrus»…

Are kommer løpende inn i dette rommet og synger (canto) om fuglfønix (eller han synger samtidig som han føner håret)..»arcantofønix»…alternativt om du ikke kjenner det greske ordet for sang=canto eller vet om fugl Fønix, kan du se for deg Are på kanten (=canto) av et stup og føner håret.»ar-canto-fønix»

Hjelp til replikk 2. Dette er motspillers replikk som du ikke behøver å kunne, men for moro skyld kan du lage deg «huskebilder» av denne replikken. Det eneste du trenger å lage bilde til, er det siste ordet i motspillers replikk: Messines. Da skal du se for deg en `Messe», altså en spisesal et eller annet sted som du kjenner til og kan se for deg.

Hjelp til replikk 3. I denne messa ligger det en STOR brødskive (det finnes ikke noe annet i denne kantina!) med ferdigpakket koffert ved siden av seg. «Brødskivene tar aldri ferie». Altså ordet «Messines» utløser umiddelbart dette brødskivebildet hos deg. Den ferieklare brødskiva kan også se etter et fly som forlater ham. Finn det bildes som du synes er mest interessant.

Dette kan umiddelbart virke komplisert, men jeg garanterer at denne vanskelig og ulogiske teksten sitter som spikret etter svært få minutter. Og det rare er at om du møter en Are eller en Roy som du kjenner, vil bildene umiddelbart og automatisk dukke opp enten du vil eller ei. Dette altså en morsom bieffekt av innlæringen. Dessuten vil du for laaang tid framover huske de latinske navnene på 4 palmer. Det vil også gjøre det lettere å lære hvis du skaper overdrevne/fantastiske bilder: feks en knøttliten Finn Schjøll, Finn med palmer på hodet, en STOR brødskive som er ALENE i messa/kantina. Personnavn du bruker må være knyttet til personer du kjenner eller kjenner ansiktet til. Du vil merke at det ikke er til å unngå at erotiske/sexuelle bilder må brukes, men det trenger du ikke fortelle til noen…hahaha.

Argumentet om at underteksten/samspillet kan komme til å bli uvesentlig eller fraværende ved bruk av denne metoden er feilaktig. Du blir tvertimot kvitt nerver som går på om du husker teksten, og energi kan brukes til lytting/samspill. Bildene vil etterhvert anta mindre viktighet…de blir vagere og automatisert, men vil være der i en annen «skuff» i hjernen enn den som brukes til undertekst og samspill. Skulle du stå fast i tekst etter å ha spilt noen forestillinger, henter du bare opp bildet som du brukte opprinnelig. Det tar brøkdelen av et sekund, og du vil ikke trenge suffli.

EDIT: Leste gjennom mitt innlegg nå i dag, februar -09. Vil understreke at dette er en metode for å tilegne seg vanskelig og tildels umulig tekst. Den kan også brukes til steder/overganger i «normal» tekst der man av erfaring vet at man kan skødde. (Men spør deg først om det er situasjonen og eller underteksten du ikke forstår…haha..der fikk dere den!)

I tillegg kan den brukes hvis man må ha inn tekst på svært kort tid.

Under en normal prøveperiode på 8 uker, vil imidlertid situasjonsforståelse og partnerkontakt alltid være den beste garanti for at teksten sitter, og uten bruk av metoden over. Men har man vært skuespiller en stund, vet man at det nå og da vil dukke opp steder i en forestilling hvor man eksempelvis trenger suffli – da er metoden svært nyttig, og den virker!

Terje Strømdahl

EDIT 21 mai-11: Har man lengre tekstmengde må man bruke «reiseruter» som beskrevet i Oddbjørn By´s bøker. I korthet går det ut på at man vil måtte sortere hendelsene/bildene man lager seg, i en bestemt rekkefølge så de ikke kommer hulter til bulter. Bruker man teknikken på Obsfelder sine dikt (!) vil man jo gjerne ha versene i riktig rekkefølge: «Huskebildene/-hendelsene» må fysisk knyttes til en «tur» du kan gå i fantasien din, feks entreen din, kjøkkendøra di, komfyren din, soveværelset ditt osv. Det er viktig at du må «reise» i omgivelser du kjenner godt; hjemmet ditt, kjelleren din, hytta di, et kontorlandskap, i teaterbygningen. I «Hjælp mig» begynner Obstfelder slik:

«Hjælp mig du dagens syngende stråle, ordet at finde, ordet, som skabte…..»

Reiseruten du «går» i hodet ditt: I entreen din ligger det en enorm gjelle fra en fisk = hjelp. Så ser du kjøkkendøra di som du går til, der står en du må kjenne/kjenne til som heter Dag og synger mens han tisser = dagens syngende stråle. Så «går» du inn i kjøkkenet og på komfyren din ligger en fiskefinne eller en du kjenner som er finsk = finde. Så går du til soveværelset ditt og der står ditt enorme klesskap som tar halve rommet = skabte.       Nå har du «hjælp»+»dagens syngende stråle»+»finde»+»skabte». Småordene som binder dette sammen kommer du til å huske uten hjelp. Skal du øve inn hele dette diktet, utvider du reisruten din med flere steder. Merk at du ikke kan bruke denne reiseruten igjen i overskuelig framtid fordi den vil være «opptatt» i lang tid framover. Så sterk er altså denne metoden.

Prøv 4 vers av nasjonalsangen: «Gå» en «ledig» reiserute først, så plasserer du bildene/hendelsene/menneskene på de respektive steder. Når det er gjort, har du verset utenat på under 2 minutter.

Visstnok var vi ikke mange,
men vi strakk dog til,
da vi prøvdes noen gange,
og det stod på spill;
ti vi heller landet brente
enn det kom til fall;
husker bare hva som hendte
ned på Fredrikshald!

Terje

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Skuespilleren. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hvordan huske vanskelig tekst?

  1. irmelin sier:

    Tusen takk. dette hjalp litt på en fortvilet sjel, som skal pugge ti monologer på kort tid 🙂 auditiontid for nordens teaterhøgskoler

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s